VVAZ
Intermedis

Klik hier voor
onze diensten

Intermedis A & A

Deelname aan het verkeer slim verzekeren

Geplaatst op: 05-03-2024, 12:34:01

Veel werknemers moeten voor hun werk de weg op. Er zijn natuurlijk de onderhoudsmonteurs en de verkopers die dagelijks in de auto zitten. Maar ook heel veel andere werknemers moeten weleens voor hun werk ergens naartoe. Omdat een dienstreis onder werktijd plaatsvindt, is de werkgever verantwoordelijk en aansprakelijk voor schade die de werknemer oploopt of aanricht. Onderschat de financiële gevolgen niet.

Het afsluiten van een aansprakelijkheids- of ongevallenverzekeringen is niet verplicht, maar vaak wel raadzaam. De rechter stelt zelfs dat de werkgever op basis van goed werkgeverschap in bepaalde gevallen verplicht is het risico op verkeersongevallen te verzekeren. Werknemers die voor hun werk aan het verkeer moeten deelnemen, bijvoorbeeld omdat zij veel onderweg zijn naar afspraken, kunt u dus beter wel verzekeren.

Goed werkgeverschap

Als een werknemer een verkeersongeluk krijgt of veroorzaakt, kan de werkgever aansprakelijk zijn. De aansprakelijkheid van de werkgever voor schade tijdens werk vloeit niet alleen voort uit artikel 7:658 van het Burgerlijk Wetboek (BW), waarin de zorgplicht van de werkgever aan bod komt.

De werkgever moet een verzekering afsluiten voor de werknemers die de weg op moeten

Een werkgever kan zich wat betreft het verkeer moeilijk aan de zorgplicht houden. Hij kan immers niet beïnvloeden wat er allemaal op de weg gebeurt. De aansprakelijkheid van de werkgever kan hier ook gebaseerd zijn op goed werkgeverschap (uit artikel 7:611 BW). Het gevolg hiervan is dat de werkgever een fatsoenlijke verzekering moet afsluiten voor de werknemers die voor hun werk de weg op moeten.

Als werkgever kunt u alleen onder uw aansprakelijkheid uitkomen als u kunt bewijzen dat de werknemer met opzet of bewust roekeloos heeft gehandeld. Als de werknemer tijdens een dienstreis aantoonbaar onder invloed is van alcohol of drugs, is er sowieso sprake van bewuste roekeloosheid en is uw organisatie niet aansprakelijk. Maar in alle andere gevallen is die bewijsvoering best lastig, al was het alleen maar omdat u er doorgaans niet bij was.

Schade door een ander

Als de schade die de werknemer in het verkeer oploopt, aantoonbaar veroorzaakt is door een derde partij, hoeft u of de werknemer zelf natuurlijk niet voor de kosten op te draaien. U kunt deze derde partij aansprakelijk stellen voor de schade. U maakt dan gebruik van het zogeheten verhaalsrecht of regresrecht. Als die derde partij een werknemer is die voor zijn werk op de weg zit, is zijn werkgever mogelijk aansprakelijk.

Geen verzekeringsplicht

In principe is de verzekeringsplicht van de werkgever vrij beperkt. De wet omschrijft niet welke verplichtingen de werkgever heeft als het gaat om verzekeringen voor werknemers. De Hoge Raad heeft echter wel uitspraken gedaan over verzekeringen in het geval van verkeersdeelname (Hoge Raad, 1 februari 2008, ECLI (verkort): 6175 en 4767). Daarin oordeelde de Hoge Raad dat een werkgever voor werknemers die voor hun werk onderweg zijn een deugdelijke verzekering moet afsluiten. Als een werknemer voor zijn werk aan het verkeer moet deelnemen, geldt de openbare weg namelijk als de werkplek. En voor de werkplek is de werkgever nu eenmaal verantwoordelijk en aansprakelijk.

Ook verzekeringsplicht zonder auto

De hoogste rechter in Nederland heeft beslist dat de verzekeringsplicht voor werknemers in het verkeer ook kan gelden voor fietsers en voetgangers. Zij lopen immers ook bijzondere risico’s. Voor werknemers die voor hun werk op de fiets ergens naartoe gaan, moet u dus ook een verzekering afsluiten.

Verkeersdeelname

De verzekeringsplicht geldt nadrukkelijk alleen voor risico’s die verkeersdeelname van werknemers met zich meebrengt. U bent dus niet verplicht om verzekeringen af te sluiten voor bijzondere risico’s die niet gerelateerd zijn aan verkeersdeelname.

Hoge Raad, 12 december 2008, ECLI (verkort): 3129

Nauwelijks invloed

Het verschil met de werkvloer, bijvoorbeeld in een bedrijfspand, is dat u nauwelijks invloed heeft op de veiligheid van de verkeerssituatie waar de werknemer zich in bevindt. U kunt er dus niet voor zorgen dat de werkplek veilig is. In plaats daarvan moet u ervoor zorgen dat de werknemers bij verkeersdeelname verzekerd zijn, omdat:

  • verkeersdeelname voor werknemers bijzondere gevaren met zich meebrengt;
  • u maar beperkte mogelijkheden heeft om ongelukken in het verkeer te voorkomen;
  • de risico’s die werknemers in het verkeer lopen goed zijn te verzekeren tegen betaalbare premies.

Ongevallen woon-werkverkeer

Voor werknemers die een ongeluk krijgen als ze naar hun werk rijden of van hun werk weer naar huis, bent u in principe niet aansprakelijk. Woon-werkverkeer valt niet onder werktijd. Let wel op: hoe minder keus u werknemers laat om hun eigen vervoer te regelen, hoe groter de kans dat uw organisatie bij een ongeluk tóch aansprakelijk is.

Aanvullend verzekeren

Schade door verkeersongevallen onder werktijd móet uw organisatie dus verzekeren. Vaak valt dit niet onder de dekking van de aansprakelijkheidsverzekering voor bedrijven (AVB). Is die dekking onvolledig, dan moet u de werknemers dus aanvullend verzekeren. Het ligt voor de hand om deze aanvullende verzekeringen af te sluiten bij de verzekeraar waar u ook uw aansprakelijkheidsverzekering voor bedrijven heeft ondergebracht, maar dat hoeft natuurlijk niet. Ga altijd na wat voor uw organisatie het gunstigst is.

Aanvullend verzekeren kan met een zogeheten dienstrittenverzekering. Zo’n verzekering dekt materiële schade (verlies, beschadiging) bij een ongeval. De dekking kan uitgebreid en minder uitgebreid zijn.

Ga ook na of uw aansprakelijkheidsverzekering letselschade (als een werknemer verwondingen oploopt) door verkeersdeelname dekt. De WA-verzekering van de werknemer is misschien ook niet voldoende. Wilt u dit risico aanvullend verzekeren? Denk dan aan een schadeverzekering voor inzittenden, voor alle werknemers of een speciale dekking gekoppeld aan de algemene aansprakelijkheidsverzekering.

Bron: verdiepingsartikel van 21 februari 2024 op www.rendement.nl

Vorige pagina